Причини створення монополій значні витрати під час ведення бізнесу, які не окупаються у конкурентному середовищі, укрупнення фірм внаслідок поглинання та злиття, політика протекціонізму, що захищає вітчизняних виробників від іноземних конкурентів
Природна монополія виникає тоді, коли бізнес приносить прибуток у довгостроковій перспективі лише за обслуговування всього ринку. Зазвичай господарська діяльність потребує великих витрат на початковому етапі. При природній монополії підприємства обєднані у єдину збутову організацію.
Компанія-монополіст може зменшувати чи збільшувати кількість свого товару над ринком, впливаючи в такий спосіб його вартість. Виробники аналогічних товарів не можуть увійти на монополізований ринок через штучні барєри — економічні, технічні чи юридичні.